از بین بردن موهای زائد و اپیلاسیون کل بدن یکی از دردناک ترین و وقت گیرترین روتین‌های زیبایی در زنان است. در عصر حاضر داشتن پوستی صاف و بدون مو به یک امر معمول تبدیل شده اگرچه فمینیست‌ها و فعالان بادی پازتیو در تلاشند تا این تابو را از بین ببرند و این حقیقت که همه باید به هر صورتی بدن خود را دوست داشته باشند را در بین افراد گسترش دهند.

برای از بین بردن موهای نواحی مختلف بدن از ابزارهای مختلفی استفاده می‌شود. مطالعه‌ای در انگلستان نشان داد که به طور متوسط یک زن در طول عمر خود ۷۲ روز را به از بین بردن موهای زائد بدن خود اختصاص می‌دهد. این مقدار برابر است با ۱۷۲۸ ساعت و این آمار نشان می‌دهد چرا از بین بردن موهای زائد بدن یکی از منفورترین روتین‌های زیبایی در بین زنان است.

 

اپیلاسیون یا دیگر روش های رفع موهای بدن بستگی به این دارد که در نظر دارید موهای کدام قسمت از بدن را از بین ببرید، موهای این منطقه چه اندازه ضخیم هستند و سرعت رشد آن‌ها چگونه است. پاسخ به هر کدام از این سوال‌ها روش متفاوتی را به شما پیشنهاد خواهد کرد. با این حال اگر تاکنون از روش های موجود نتیجه مثبتی نگرفته‌اید می توانید از اپیلاسیون استفاده کنید. اپیلاسیون تقریبا در همه نقاط بدن و برای آقایان و خانم ها نتیجه می‌دهد.

اپیلاسیون چیست؟

اپیلاسیون یا وکس به روشی گفته می‌شود که مو از ریشه بیرون آورده می‌شود تا رشد دوباره آن مدت زمان بیشتری طول بکشد و برای مدت طولانی‌تری نسبت به دیگر روش‌ها مانند استفاده از تیغ پوستی صاف و نرم‌تر داشته باشید.

اپیلاسیون مانند لیزر موهای زائد عمل می‌کند و ریشه مو را از داخل پوست خارج می‌کند. تنها تفاوت آن‌ها در این است که در لیزر مو، فولیکول‌های مو از بین می‌روند اما در اپیلاسیون این اتفاق انجام نمی گیرد اما در دراز مدت موجب می‌شود که فولیکول مو ضعیف شده و رشد مو کمتر شود. اپیلاسیون را می‌توان با استفاده از موم و وکس یا با استفاده از دستگاه‌های اپیلاتور انجام داد. دستگاه‌های اپیلاتور یا همان اپیلیدی دارای سَری های کوچکی مانند موچین هستند که موها را از ریشه بیرون می‌آورند. بنابراین در پاکسازی دقیق‌تر مو باید بگوییم که وکس و موم از دستگاه های اپیلاتور بهتر عمل می‌کنند.

اپیلاسیون : تمام مواردی را که باید راجع به اپیلاسیون بدانید !

آیا استفاده از دستگاه های اپیلاتور درد دارد؟

باید بگوییم بله. متاسفانه هر روشی که منجر به بیرون کشیدن مو از سطح پوست شود دردناک خواهد بود اما می‌توانید به این سوال پاسخ دهید حتما شما هم برای مرتب کردن موهای ابروی خود از موچین استفاده می‌کنید، آیا به جز چندبار نخست باز هم مثل گذشته درد احساس کردید؟ باید بدانید که به مرور به آن عادت خواهید کرد همچنین می‌توانید از پرس آب یخ و کرم های بی حس کننده استفاده نمایید. گاهی پیشنهاد می‌شود پیش از اپیلاسیون آنتی هیستامین مصرف کنید تا ترشح هیستامین را پس از برداشتن مو از سطح پوست کمتر کرده و التهاب، درد و قرمزی آن کمتر شود.

نحوه انجام اپیلاسیون

استفاده از موم و وکس به دلیل وقفه طولانی مدتی که در روند رشد موها به وجود می‌آورد باعث شده که به یکی از روش‌های محبوب از بین بردن موهای زائد در بدن تبدیل شود اما به کارگیری موم یا وکس خود دارای مراحلی است. پیشنهاد می‌کنیم اگر اولین بار است که از این روش استفاده می‌کنید حتما با همراهی و همکاری دوست یا عضوی از خانواده این کار را انجام دهید زیرا ممکن است برای دفعات ابتدایی نیاز به کمک داشته باشید.

۱- اجازه دهید موها رشد کنند.

انجام اپیلاسین با استفاده از موم یا اپیلاتور زمانی که موها دارای اندازه ای بین ۴ تا ۵ میلی متر باشند با درد کمتری همراه خواهند بود و نتیجه بهتری نیز در رفع موها شاهد خواهید بود. بنابراین اجازه دهید موها تا اندازه‌ای رشد کنند.

۲- پوست را لایه برداری کنید.

لایه برداری پوست و از بین بردن سول های مرده از روی پوست باعث می‌شود که اپیلاسیون راحت تر انجام شود و نتیجه بهتری داشته باشد. لایه برداری از ایجاد موهای زیر پوستی نیز جلوگیری می‌نماید. بهتر است لایه برداری را حداقل یک روز پیش از اپیلاسیون انجام دهید تا پوست دچار التهاب و تحریک کمتری شود.

اپیلاسیون : تمام مواردی را که باید راجع به اپیلاسیون بدانید !

۳- مراقب دمای وکس باشید.

یکی از عوارض جانبی بسیار شایعی که افراد هنگام اپیلاسیون با آن مواجه هستند سوختگی و آسیب به پوست توسط موم است. وکس را تا درجه حرارت مشخصی گرم کرده و سپس آن را در همان دما نگه دارید و اجازه ندهید داغ تر شود. اگر وکس زیاد گرم شده باشد علاوه بر آسیب به پوست به سختی روی اپلیکاتور باقی می‌ماند و اگر خیلی سرد و سفت شده باشد به سختی می‌توانید آن را روی پوست بمالید و موها را به خود نمی‌گیرد.

۴- جهت رویش موها

وکس را باید در جهت رویش موها روی پوست بمالید. پس از آن پد یا پارچه را روی آن قرار دهید و فشار دهید تا کاملا به وکس بچسبد. برای برداشتن پد یا پارچه به گونه ای این کار را انجام دهید که بر خلاف جهت رویش مو انجام پذیرد. می‌توانید پوسستان را بکشید تا درد کمتری را در هنگام برداشتن پد داشته باشید.

مراقبت‌های پس از اپیلاسیون

پس از اپیلاسیون با وکس یا دستگاه اپیلاتور باید به نکاتی برای مراقبت از پوست خود توجه کنید تا درد، تحریک و قرمزی پوست به سرعت برطرف شود.

۱- مرطوب کردن پوست

مرطوب کردن پوست یکی از مهم ترین کارهایی است که می‌توان انجام داد این کار علاوه بر کم کردن قرمزی و تحریک پوست باعث می‌شود تا اگر وکسی روی پوست باقی مانده است پاک شود.

اپیلاسیون : تمام مواردی را که باید راجع به اپیلاسیون بدانید !

۲- دوش آب سرد

دوش آب سرد موجب تسکین پوست می‌شود. هرگز از دوش آب گرم برای شستشوی بدن پس از اپیلاسیون استفاده نکنید. آب گرم موجب تحریک بیشتر پوست می‌شود.

۳- پوشیدن لباس‌های گشاد و نخی

پس از اپیلاسیون پوست تا ساعت ها مستعد التهاب و تحریک است بنابراین پوشیدن لباس‌های جذب و تنگ باعث ایجاد خراش و آسیب بیشتر به پوست می‌شود. استفاده ار لباس‌های تهیه شده با الیاف طبیعی باعث می‌شود عرق را به خود جذب کرده  و موجب تشدید حساسیت پوست نشود.

۴-استفاده از درمان‌های خانگی

آلوئه ورا گیاهی شگفت آور برای ترمیم پوست است می‌توانید از ژل سرد شده آن برای کاهش التهاب و قرمزی پوست استفاده کنید. روغن درخت چای نیز در بهیود درد و قرمزی پوست موثر است.

می‌توانید با رعایت موارد گفته شده در این مقاله میزان درد اپیلاسیون را به صورت چشمگیری کاهش دهید.باید بدانید که با توجه به میزان حساسیت پوست پس از  چندین بار استفاده از اپیلاسیون درد به میزان زیادی کاهش پیدا می‌کند و چون رشد موها نیز کمتر می‌شود نیاز به دفعات کمتری برای از بین بردن موهای زائد خود خواهید داشت.